2012. július 23., hétfő

Bogyózzunk!

A következő hetek főszereplői a finom és egészséges bogyós gyümölcsök mint pl. szeder, fekete áfonya. Érdemes ezekből minél többet nyáron magunkhoz venni, mert szinte minden vitamin megtalálható bennük. Tökéletes kísérői lehetnek palacsintáknak, fagylaltoknak, pitéknek, de csak úgy magában vagy reggeli müzlihez, zabkásához adagolva is igazi élmény fogyasztásuk.


A frissen szedett fekete áfonya 100 grammja mintegy 400 mg antocián-származékot tartalmaz. Az antociánok serkentik a kollagénszintézist, ami a kötőszövetek és bőr egészségéhez, üdeségéhez elengedhetetlenek. Antibakteriális és keringést serkentő hatásuk is van. Serkentik az immunrendszeri védekezést. Az antocián szabadgyökfogó hatása miatt szemvédő. A szervezet minden pontján serkenti a kapilláris erek vérellátását, s mint ilyen, a szemfenék érhálózatát épen tartva közvetetten és közvetlenül is segít az ideghártya regenerálódásában.

Vitaminjai közül az A-, B1- C- és D-vitaminok, pantoténsav és nikotinamid vannak bőségesen. Összehúzó hatású cseranyagai miatt a szárított áfonya segít elmulasztani a hasmenést - különösen jótékony hatással bírnak a kisgyermekek hasmenésekor -, fogínygyulladást, szájnyálkahártya- és torokgyulladásokat kezelhetünk vele. Frissen viszont a bogyók inkább hashajtó hatásúak.
Lassítja a szervezet öregedését, fogyasztása ajánlott öregedéssel járó Alzheimer- és Parkinson-kór kialakulásának megelőzésére és kezelésére.



A szeder kimagasló A-, C- és E-vitamin tartalmánál fogva erősíti a szervezet védekező képességét. A vírusok és baktériumok elleni küzdelemben értékes ásványi sói és gyümölcssavai is szerepet játszanak. Rostjai elősegítik az emésztést. Mélykék színe magas antocián tartalmáról árulkodik: az ismert antioxidáns vegyület mérsékli a szabadgyökök káros hatását, s így csökkenti a rákbetegség kockázatát.

Az antocián ezen kívül gyulladásgátló, érvédő hatású, javítja az emlékezőképességet és szabályozza a vérnyomást. Színanyagai között jelentős még az A-vitamin előanyagaként ismeretes karotin. Az ásványi anyagok közül kiemelendő a szeder foszfor- és vastartalma. A gyümölcsből főzött lekvár enyhe hashajtóként alkalmazható. Leve nyugtatja a gyomrot, vese- és hólyagpanaszokra javasolt. A leveléből készült tea vízhajtó, izzasztó hatású. Torok és szájöblítésre is használható.
(Info:Házipatika és TudatosVásárló)

6 megjegyzés:

Vikvi írta...

Nekem már 6 kg csücsül a szederből a fagyóban és lekvárt is, főztem be. Egy kevés áfonyám is van de sajna elég drága. Köszi a hasznos infókat :)

kamrapolc írta...

mindegyiket imádjuk! :) gyönyörű a fénykép! :)

Lilla írta...

Nagyon szeretem őket, csak nagyon drágák és olyan ritkán kapni a piacokon...

teller-cake írta...

De jó kis összefoglaló, szeretek ilyeneket olvasgatni! :)

Emi írta...

Én is szeretek minden bogyót. Kevésbé a vörös áfonyát, pedig tudom, hogy az is nagyon egészséges. Otthon nem nagyon ettem meg a fekete áfonyát, mert megfogta a számat. Az itteni nem olyan... ízre sem, de azért megeszem:)

Babette írta...

Gyönyörű fotó!!!! Nálunk már érik a szeder, minden nap egy kis tálkával lehet leszedni. Sajnos áfonyát errefelé csak a multikban kapni.