2012. február 29., szerda

Spenótos-póréhagymás quiche

...fetasajttal és paradicsommal


A quiche-nek már nagy hagyománya van nálunk, ahogy nézem általában szerdai napokra esik. :-)
A mai quiche teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztből készült. Mielőtt bárki bezárná ezt a bejegyzést, elárulom, hogy nagyon finom lett így is, és igazán nem is volt nagy különbség a fehérlisztes változat között.

A tönkölybúzaliszt azért is hasznos szervezetünk számára, mert ez a búza magasabb fehérjetartalommal bír mint a sima és rengeteg aminósav van benne. Megtalálható benne szinte a teljes B-vitamin –csoport (a B12-vitamin kivételével), és niacin- és E-vitamin tartalma sem csekély. Réz-, vas-, mangán- és cinktartalma is meghaladja a búzáét. Kalcium-, magnézium-, foszfor- és szeléntartalma szintén számottevő.

Térjünk most rá a receptre!

A quiche alapja az omlós-vajas tészta, amit a kedves olvasó itt újra tanulmányozhat.

A tölteléknél a korábbi receptekhez hasonlóan 6 db tojást és egy pohár (125ml) natúr joghurtot kutyultam össze. A felkarikázott póréhagymát (1 nagyobb szál) kevés olívaolajon megfonnyasztottam és rádobtam a spenótleveleket is (25 dkg). Fedő alatt megvártam amíg a spenót teljesen összeesik, nem főztem túl sokáig így.

A piteformába illesztett tésztát a már korábban leírt módon sütöttem (először a töltelék nélkül, majd azzal együtt). A tészta aljára megágyaztam a pórés spenótot, felöntöttem a tojásos joghurttal és baby paradicsomot valamint felkockázott, vagy elmorzsolgatott fetát szórtam a tetejére.

Zöld salátalevelekkel tálaltam.




Pár szó még a tönkölybúzáról (lisztről):

Rendszeres, hosszú távú fogyasztása hozzájárulhat a koleszterinszint-csökkentő és az érelmeszesedést megelőző étrend sikeréhez. A hagyományos gabonaféléknél kisebb szénhidrát- és rosttartalmának köszönhetően cukorbetegek étrendjében is ajánlható. Esszenciális zsírtartalma jótékonyan hat az idegrendszerre.

Miután a tönkölybúza genetikailag tiszta, így a Földön őshonos növény, ezért a betegségekkel és kártevőkkel szemben ellenálló, a gyomnövényeket elnyomja, a talajt nem teszi tönkre, tehát vegyszerek alkalmazása nélkül gazdaságosan termeszthető a Föld bármely gabonatermő vidékén. Kevésbé kényes, rendkívül jól alkalmazkodik a környezeti adottságokhoz, fagy és szárazságtűrő képessége rendkívüli.

Több hasznos energiát ad a szervezetnek, mint ugyanannyi mennyiségű normál búza. Az egész szervezetet erõsíti, mindenféle káros mellékhatás nélkül. Épp ezért fogyasztása kifejezetten ajánlott azok számára, akiknek szervezete nagyobb igénybevételnek van kitéve: gyermekeknek, serdülõknek, idõs embereknek, nehéz fizikai munkát végzõknek, sportolóknak, vegetáriánusoknak, várandós illetve szoptató anyukáknak.

Pelyvája antibiotikus hatású, erõsíti az immunrendszert, így hatékonyan használható például a Candida elleni küzdelemben.

További olvasnivaló a témában:
A teljes kiőrlésű gabonapelyhek szerepe a betegségmegelőzésben

További quiche receptek:
Gombás-hagymás-feta sajtos quiche
Brokkolis-paradicsomos-feta sajtos quiche
Póréhagymás-ricottás Gruyère sajtos pite

3 megjegyzés:

Nelli írta...

Nekem nagyon tetszik így tönköly liszttel is!:)Köszi a sok hasznos infót is!
Annyira kívánatos a képek alapján!:)

Seffer Lilla írta...

Annyira jól néz ki, meg tudnék enni pár szeletet...:)

Erika írta...

Köszi Nelli, tényleg nagyon finom lett így is, sőt, talán még finomabb:)
Köszi Lilla, én most éppen a tegnapról megmaradt kis darabkát eszem ebédre (hidegen). Hidegen is finom, szóval reggelire is tökéletes:)