2012. február 19., vasárnap

Spenótos bárány curry (Paalag Gosht)

Moghlai lamb with spinach


Ajándékba kaptam ezt a szuper curry bibliát. Nem csak India és Pakisztán, hanem Thaiföld, Banglades, Srí Lanka, Dél-Afrika, Indonézia, Trinidad, Vietnám, sőt még Japán nevezetes curry receptjei is olvashatóak benne.
A curry történelmét, születésétől a különböző fejlődési stációkon át követhetjük végig. Az egyes fejezetek fő összetevők/alapanyagok szerint vannak lebontva, a húsoktól kezdve a vegetárianus ételekig. Speciális hozzávalókat és technikákat is bemutat a szerző.

Jövök még curry történelemmel, most egyelőre csak egy kis ízelítőt szeretnék bemutatni. Mind a curry mind pedig a keleti ízek iránt itt, Dublinban lettem fogékony, de nem is kíván ez nagy erőfeszítést hiszen olyan széles a skála és annyi íz és még felfedezésre váró íz játszik, hogy megunni semmiképpen nem lehet. Persze tudom, hogy nem mindenki fogadja szívesen ezt a fűszeres konyhát, de talán azoknak is érdemes tovább olvasniuk akik elsőre kissé szkeptikusak, hátha sikerül új megvilágításba helyeznem. Reményeim szerint sikerül majd a curryk terén a lehető legszélesebb palettát bemutatni és így talán az olvasó számára is átjön majd ennek a konyhának a lelke.

E könyvből az első receptet egy klasszikus ,Moghul' spenótos báránnyal kezdeném. Tradicionális recept ez, és a hosszú évszázadok alatt csupán csak a cayenne bors került bele új fűszerként. Az étel Indiából származik és eredeti neve saag gosht, ahol a saag bármilyen zöld növényt takar, míg a paalag elnevezés (paalag gosht) konkrétan a spenótot jelenti.
A spenót készítésénél a lényeg, hogy azt vékonyan kell felaprítani. Legkönnyebben ezt úgy érhetjük el, ha egyszerre egy kisebb marékra való spenótlevelet jó szorosan összefogunk és éles késsel vékonyka csíkokra vágjuk.
Inidia kenyérrel vagy rizzsel kínáljuk.

Hozzávalók 4 személyre:
kb. fél kg bárányhús (lapocka, kicsontozva, és 2 cm-es kockákra aprítva)
4 teáskanálnyi friss gyömbér
7 gerezd fokhagyma
2 evőkanálnyi őrölt koriander
1 nagy fej vöröshagyma
fél teáskanálnyi kurkuma
másfél teáskanálnyi cayenne bors
csipet tengeri só
4 evőkanálnyi natúr joghurt
kb. 40 dkg spenótlevél (én csak 25 dkg-t használtam most)
5 evőkanálnyi olívaolaj a sütéshez


rizs

A friss gyömbérgyökeret és fokhagymagerezdeket apróra reszelem és a megtisztított bárnyhússal valamint 2 evőkanál őrölt korianderrel együtt jól összekeverem. Félreteszem és legalább 30 percig pihentetem így a húst ebben a fűszeres-gyömbéres-fokhagymás pácban.

Serpenyőben olívaolajat hevítek és a felkarikázott vöröshagymát aranysárgára fonnyasztom benne. Amikor a hagyma szépen sárgul, kiemelem a serpenyőből és papírtörlőre teszem, lecsepegtetem. A serpenyőben maradt olívaolajra dobálom a fűszeres bárányhúst, hozzáadom a kurkumát, cayenne borsot, csipet sót és nagyjából 10 percig sütögetem.

A joghurtot (összesen 4 evőkanál) apránként kevergetem a húshoz (egyszerre mondjuk 1 kanállal). Mikor a joghurtot a hús magába szívja, elfő, adom hozzá a következő kanállal.

Végül a felapírtott spenótot és korábban megsütött hagymakarikákat is a húshoz keverem. Megvárom amíg a spenót a hőtől szépen osszefonnyad és csak utána teszem rá a serpenyőre a fedőt. Így fedő alatt nagyon alacsony hőfokon kb. 50 perc alatt puhára fő a bárány. Alkalmanként megkevergetem és ha kell kevés vízzel pótolom (nekem nem kellett, elég szaftos maradt).

Főtt basmati rizzsel tálaltam.

Finom, könnyű ebéd sikeredett, a spenót nagyon jól kiemelte a bárány ízét és a hús is kellőképpen omlós és szaftos maradt.
A könyv átment a teszten, meg én is:-)
Mindenkinek jó étvágyat!

Infó: bárány curry készítésére a legmegfelelőbb az állat lapockája. A báránycomb finom ugyan , de szárazabb textúrája miatt kevésbé lesz szaftos a végkifejlett.

Nincsenek megjegyzések: